Vroege niertest SDMA

SDMA niertest: 1 op de 3 katten ontwikkelt nierziekte

Vroege niertest SDMA:
Wist je dat 1 op de 3 katten en 1 op de 10 honden te maken krijgt met nierziekte?
Nieren zijn twee boonvormige organen die een belangrijke rol spelen bij het zuiveren van het bloed. Ze scheiden schadelijke stoffen uit het lichaam en nuttige stoffen en water houden ze binnen.

Nierproblemen kunnen door allerlei oorzaken ontstaan, zoals infecties, nierstenen, erfelijke aandoeningen, buitenlandse parasieten en immuunziekten. Zodra nierziekte is aangetoond proberen we altijd een oorzaak te vinden en te behandelen.
Het diagnosticeren van (chronische) nierziekte is lastig. Zodra de hond of kat symptomen krijgt van nierproblemen (o.a. meer drinken, meer plassen, vermageren, braken, diarree) is vaak al 75% van de nierfunctie onherstelbaar verloren gegaan. De gangbare niertesten (Creatinine) kunnen pas nierschade vanaf 75% aantonen.

Bij Diergeneeskundig Centrum Almere kunnen we SDMA testen. Dat is een vroege niertest, die al schade vanaf 40% kan aantonen. Dit is dus al voordat de hond of kat symptomen krijgt.

Met de vroege niertest (SDMA) kunnen we nierproblemen in een vroeg stadium aantonen. Voor katten kunnen we nierfalen gemiddeld 17 maanden eerder aantonen dan met de reguliere testen. Bij honden is dat gemiddeld 10 maanden. Hoe eerder de diagnose chronisch nierfalen gesteld wordt, hoe beter de prognose.Door vroegtijdige diagnose en de juiste therapie kan het leven van huisdieren met maanden tot jaren worden verlengd.

We raden de SDMA test aan bij honden en katten die 8 jaar of ouder zijn, en bij dieren die slecht geconcentreerde (waterige) urine hebben.