Vaccineren hond

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is het belangrijk je trouwe viervoeter te vaccineren en de hond daardoor te beschermen tegen gevaarlijke en besmettelijke ziekten.
Vaccineren is maatwerk. Dat wil zeggen dat onze dierenkliniek vaccineert naar behoefte. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de inenting tegen rabiës (hondsdolheid) drie jaar afweer oproept.
Om ervoor te zorgen dat uw hond gezond blijft en een goede afweer heeft, gebruiken wij onderstaand schema. Er zijn echter bepaalde situaties waarin de dierenarts zal besluiten af te wijken van dit schema.

Ziekten: Jonge hond: Volwassen hond:
  6 wkn 9 wkn 12 wkn 1 jaar 2 jaar 3 jaar 4jaar etc.
Hondenziekte x   x x
Leverziekte  x   x x
Parainfluenza  x   x x    x
Weil   x x x x x x x
Parvo x x x x x
Kennelhoest   x   x x x x x
Rabiës Advies: minimaal 30 dagen voor vertrek naar het buitenland.LET OP: Sommige landen eisen aanvullende maatregelen zoals bloedonderzoek, ontworming of tekenbehandeling. Informeer tijdig naar de eisen van je bestemming!

Al deze ziekten zijn zeer besmettelijk en kunnen dodelijk aflopen. In Almere wonen relatief erg veel honden op een klein oppervlak die ook nog op veelal dezelfde plekken worden uitgelaten. Hierdoor neemt de besmettingsdruk erg toe. Een deel van de honden wordt nog niet gevaccineerd in Almere, deze honden kunnen drager zijn. Dat betekent dat zij zelf niet echt ziek zijn van het virus maar het wel bij zich dragen en verspreiden. Honden met wat minder weerstand (hele jonge en oude honden, drachtige honden, honden die ziek zijn van een andere oorzaak) kunnen zo vrij snel besmet worden en ernstig ziek worden. Als dierenarts kunnen wij vaak alleen maar symptomatisch behandelen, aangezien er tegen virussen nog geen gerichte medicatie bestaat. Dus: voorkomen is beter dan genezen!

Hondenziekte:
De hondenziekte wordt veroorzaakt door het CDV-virus en is zeer besmettelijk. Jonge honden kunnen eraan overlijden. Oudere honden krijgen last van hun luchtwegen waardoor hoesten en neusuitvloeiing voorkomen. Ook kan het zenuwstelsel worden aangetast, ook nadat het virus weg is. Een aantasting van het zenuwstelsel kan voor blijvende verlammingen zorgen.
Een jonge pup kan al na 6 weken worden ingeënt tegen de hondenziekte. Een aantal weken later kan de pup al worden gevaccineerd met onschadelijk gemaakt hondenziektevirus.

Leverziekte:
De besmettelijke leverziekte wordt veroorzaakt door het CAV-1 virus. Het virus verspreidt zich vooral via de urine. Honden kunnen er erg ziek van zijn en de lever kan er ernstig door worden aangetast. Jonge honden kunnen ook plotseling sterven aan leverziekte.

Parainfluenza:
Parainfluenza is een virus en onderdeel van de kennelhoest. Dit virus veroorzaakt vaak heftig verlopende luchtweginfecties en in ernstige gevallen longontstekingen bij honden.

Ziekte van Weil:
De ziekte van Weil wordt veroorzaakt door de beweeglijke bacterie leptospirose. Deze bacterie zwemt als het ware het lichaam van de hond binnen. Dat kan gebeuren via wondjes, slijmvliezen en door de huid. Via de urine verlaat de bacterie het lichaam van de inmiddels zieke hond. De bacterie tast de nieren en lever van de hond aan en honden kunnen hierdoor erg ziek worden. Water waar urine van ratten in zit, zoals grachtenwater, vormt een belangrijke vorm van infectie. Ook mensen kunnen ziek worden van de bacterie.
Om de ziekte van Weil te voorkomen, is jaarlijks vaccineren noodzakelijk. Niet alleen om de hond te beschermen, maar ook de mensen in de buurt van de hond. Ook als honden niet zwemmen, is het belangrijk om de hond in te enten. De vaccinatie helpt ook tegen andere soorten leptospirosen dan de variant die de ziekte van Weil veroorzaakt.

Parvo:
Ook parvo is een zeer besmettelijke ziekte. Bij jonge honden kan het heftig braken en bloedige diarree zorgen. Ook oudere honden krijgen ernstige ziekteverschijnselen. Parvo tast het afweersysteem aan. Hierdoor heeft de hond minder weerstand tegen andere ziekteverwekkers.
Het parvo-virus blijf lange tijd nog actief in uitwerpselen en kan hierdoor voor bestemming zorgen bij andere honden. Er zijn echter ook honden die met het virus in hun lichaam niet ziek worden. Maar zij kunnen dan wel andere honden besmetten. Een jaarlijkse inenting bij jonge én oudere honden is noodzakelijk.

Kennelhoest:
Kennelhoest wordt veroorzaakt door diverse virussen en bacteriën, maar ook door stress. Bij deze ziekte hoesten de honden voortdurend, schrapen zij vaak de keel en geven soms slijm of bloed op. Bij jonge honden kan de infecties doorslaan naar de longen met longontsteking als gevolg. Jaarlijkse vaccinatie kan helaas niet voorkomen dat de hond kennelhoest oploopt. De inenting zorgt er wel voor dat de hond er minder ziek van wordt.

Rabiës:
Deze virusziekte is ook wel bekend als hondsdolheid. Het virus verspreidt zich via speeksel en kan ervoor zorgen dat dieren elkaar gaan bijten. Als het virus eenmaal in de hond aanwezig is, gaat het naar de hersenen. Dit veroorzaakt het bijtgedrag. De afloop van rabiës is vrijwel altijd dodelijk. Hondsdolheid komt in Nederland niet tot nauwelijks voor. Toch is vaccinatie zeer verstandig, zeker als de hond naar het buitenland gaat. In veel landen is een inenting tegen rabiës verplicht, anders mag de hond het land niet in. Hondsdolheid is ook voor mensen een zeer gevaarlijke en dodelijke ziekte, mensen kunnen besmet worden door oa hondenbeten.
Indien je naar het buitenland gaat met je huisdier kun je bij onze dierenkliniek informatie opvragen over de invoereisen. Daarnaast raden wij altijd aan dat je zelf ook informeert bij de ambassade van het gewenste land, omdat regels snel kunnen veranderen.