Myxomatose uitbraak in Almere

Afgelopen weken hebben we in onze dierenkliniek Diergeneeskundig Centrum Almere diverse gevallen van konijnen met myxomatose aangeboden gekregen. Dit waren geen wilde konijnen maar konijnen die in huis of in een hok in de tuin gehouden worden. Myxomatose is een dodelijke ziekte voor konijnen, waartegen je door middel van een vaccinatie je konijn kunt beschermen.

Myxomatose wordt veroorzaakt door het myxomavirus, deze is familie van het pokkenvirus. Dit virus wordt verspreid door muggen, vlooien en vliegen of door wilde besmette konijnen. Dus ook konijnen die binnen in huis wonen kunnen door bv een muggenbeet besmet raken.
Als een konijn besmet wordt dan zullen er na enkele dagen tot maximaal 2 weken ziekteverschijnselen te zien zijn, zoals: dikke oogleden, zwelling neus en kop, gezwollen oren, knobbels op de oren zwelling gebied van de anus en sloomheid. Vaak krijgt het konijn ook nog een bacteriële infectie van de luchtwegen en ogen erbij waardoor het bijna niets meer kan zien en erg benauwd wordt. De ziekte verloopt veelal dodelijk, ondanks medicatie en goede zorg.

Een echte therapie is er niet voor myxomatose, behalve ondersteunend (pijnstilling, dwangvoeren, antibiotica in geval van opportunistische bacteriële ontstekingen etc). Het is echter wel goed mogelijk om je konijn preventief te beschermen tegen myxomatose door middel van vaccinatie!

Het vaccin mag al toegediend worden aan konijnen vanaf 5 weken oud, het geeft een week na de injectie goede bescherming die 1 jaar aanhoudt (dus elk jaar vaccineren!). Dit vaccin geeft tevens bescherming tegen de ziekte Virale Hemorrhagische Diarree, dit is net als myxomatose een dodelijke ziekte. Daarnaast is het natuurlijk altijd te adviseren om je konijn tegen muggen (horren, klamboe) en vlooien (pipet selamectine in nek)  te beschermen.

DSC05203
Ontstoken oog als gevolg van een bacteriële infectie bij myxomatose konijn
DSC05204
Bij Myxomatose zien we vaak ontstoken geslachtsdelen

Wacht dus niet af met je konijn en bescherm deze zo snel mogelijk door vaccinatie! Je kunt bij DCA altijd op korte termijn terecht voor een afspraak voor check up en vaccinatie.

Konijn met ontdoken ogen als gevolg van myxomatose
DSC05206
Knobbelige oogleden zijn kenmerkend bij Myxomatose
DSC05207