Bescherm konijn tegen nieuw dodelijk konijnenvirus

Extra konijnen vaccinatie

Het jaarlijks vaccineren van konijnen is iets wat al jaren wordt geadviseerd. De standaard vaccinatie die een jaar geldig is werkt tegen het myxomatose en het VHS-1 virus, beide dodelijke virus ziekten die beter voorkomen kunnen worden.

Sinds het najaar van 2015 is er nieuwe variant van het Rabbit Hemorragic Disease virus, ook wel VHS-2 virus genoemd, in Nederland geconstateerd. Dit is een virus die bloedingen veroorzaakt bij konijnen met vaak een dodelijke afloop. Het is veel gevonden onder wilde konijn in Nederland na onderzoek, maar inmiddels is deze ziekte ook gezien bij konijnen gehouden als huisdier. Voor dit virus variant was er nog geen vaccin in Nederland te verkrijgen maar nu is deze ook leverbaar in Nederland. Zo kan je konijn ook beschermd worden tegen het nieuwe dodelijke (!) virus.

Het betreft hier een EXTRA vaccinatie, dus naast de jaarlijkse vaccinatie tegen myxomatose/VHS-1 komt de vaccinatie tegen VHS-2 erbij. Het vaccinatieschema is ook anders dan je gewend bent. De nieuwe vaccinatie moet 6 weken na de eerste keer vaccineren herhaald worden om voldoende afweer tegen de nieuwe ziekte te verkrijgen.  Daarna moet er ieder half jaar een herhalingsvaccinatie (dit heet ‘boosterenting’ ) gegeven worden voor voldoende bescherming. Dus voor het eerste half jaar bescherming moet je konijn 2 keer in 6 weken gevaccineerd worden.

Hoe gaan we je helpen?

Je kunt een afspraak maken op woensdag 6 april (tijdens openingstijden) voor de eerste vaccinatie. 6 Weken later op woensdag 18 mei voor de booster enting.

Indien er veel vraag blijkt te zijn naar deze enting is het mogelijk dat er eventueel nog een extra vaccinatie-dag gepland wordt.

Er wordt speciaal gevaccineerd op bepaalde dagen om zo de kosten laag te houden. Uit 1 vaccinatiepotje kunnen 10 konijnen gevaccineerd worden. Dit potje is zeer beperkt houdbaar.

De kosten voor de vaccinatie inclusief de booster enting bedragen €35,-. Je rekent de eerste keer €35,- af, 6 weken later bij de booster enting hoeft je dus niet meer te betalen voor deze vaccinatie.

Voor meer informatie, een afspraak maken of andere vragen kan je contact met ons opnemen via de mail op info@dcaweb.nl of bellen met 036-5214874